Rozpoczyna się kampania społeczna o menstruacji stworzona przez Kulczyk Foundation i Okresową Koalicję. Celem kampanii jest wsparcie wszystkich dziewczynek w Polsce w godnym przeżywaniu okresu oraz uchronienie ich przed opuszczaniem zajęć lekcyjnych z powodu miesiączki.
W Polsce żyją obecnie ponad 2 mln dziewczynek w wieku 9-19 lat. Większość z nich miesiączkuje lub w niedalekim czasie zacznie miesiączkować. Zapewnienie im dostępu do środków higieny menstruacyjnej oraz edukacji na temat zdrowia menstruacyjnego to pierwszy krok do wzmocnienia pewności siebie i budowania wspierającego środowiska wśród rówieśników. Akcja ma również na celu zniwelowanie tabu i stygmatyzacji, które towarzyszą miesiączce.
Wbrew powszechnym stereotypom, ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne występują także w naszym kraju i w dużym stopniu dotyczą dziewczynek. Potwierdzają to badania Kulczyk Foundation z 2020 oraz 2022 roku. Wynika z nich, że aż 54% nastolatek w Polsce przynajmniej raz nie poszło do szkoły z powodu okresu, natomiast 21% dziewczynek musiało zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej. 67% Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek. Jednocześnie 64% Polek i Polaków uważa, że podpaski w szkołach powinny być darmowe.
– To pierwsza tak duża kampania społeczna, która opowiada o menstruacji. Liczymy na trwałą zmianę świadomości na temat okresu, ale naszym najważniejszym zadaniem jest wprowadzenie darmowych podpasek do wszystkich polskich szkół. Mamy ogromną determinację i jeden cel – zadbać o zdrowie i prawa kobiet wszystkich nastolatek w Polsce – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Najważniejszym elementem kampanii jest spot świadomościowy, który trafił do emisji na antenach kanałów grupy Polsat, TVN i TVP oraz w dziesiątkach kanałów tematycznych. Film pojawi się też w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku oraz w serwisie YouTube. Spot opowiada historię dziewczynek i kobiet, które łączy szkoła i temat menstruacji. Każda z wersji kampanijnego spotu nawołuje do podpisania apelu do rządzących w tej sprawie. Inicjatywę można wesprzeć na stronie TakDlaPodpasek.pl.
Za zakup mediów odpowiada Havas Media, za kreację Havas Warsaw. Do działań pro bono przyłączyli się również influencerzy, do których pomogli dotrzeć Lettly i Havas Play.